torsdag 7 februari 2008

VÅR..............

eller?
Förra torsdagen, på väg till doktorn var det talgoxarna som kvintilerade. Idag,torsdag en vecka senare hörde jag också att dom pigga blåmesarna var i farten. Tänkte då på en barnvisa som spelades när flickorna var små, för så där en tretti år sedan, skriven av Karin Ljungman och som framfördes av Karin Ljungman och James Hollingworth

KALLE BLÅMES
Här är lille Kalle
I sin lilla ljusblå hatt
Knackar han på rutan
med sitt lilla glada skratt-
Nu är han här på besök.
Här är Kalle Blåmes
Kalle är en bra kamrat
Får han lite frukost
Kommer han varenda dag
- Tittar in på besök.

Text & musik Karin Ljungman
Ni kommer säkert ihåg andra sånger som "Älgarna demonstrerar"och "Hur ska jag göra för att komma över vägen?"
Finurliga texter. Mycket humor. Fina melodier med mycket mjukhet,värme och finstämdhet ,men också visor med fartigare och tuffare tag och med angelägna budskap om miljön t ex. Det är det som kännetecknar dessa visor. Sångerna håller än idag och får absolut inte glömmas bort!
http://www.hollingworth.se/ finns alla sångtexter. Där kan du också lyssna på sångerna, och läsa om James Hollingworth och vad han arbetar med idag.
James Hollingworth har tillsammans med Jojje Wadenius spelat in en ny barnplatta "Hajar du ?" blev årets barnalbum på Grammisgalan 2007. Skäms att jag inte lyssnat på den, knappt kände till den, förrän jag började leta efter ovannämnda Kalle Blåmes. Får skylla på att jag inte har några småbarn hemma längre och därför inte riktigt hänger med i svängarna.

2 kommentarer:

Jellon sa...

Men så rar liten blåmes-visa. Den har jag inte hört förut :-) Ja, som du vet är jag ju förtjust i de små liven. //Jellon

Margareta sa...

Tyvärr ser jag dom inte så ofta. Vi har en uteplats på ett garagetak. Kanske är det huset som saknas, eller maten.