torsdag 21 februari 2008

Tagit fel på årstid eller?

Än är det långt till vår och sommar, men allt börjar i tanken. Tisdagstemat, som en del bloggar är med i, handlade nu i tisdags om Längtan och då började jag längta efter sommaren, tänkte på vårt lantställe. Vad jag planterade ifjol. Planer för denna säsong. Botaniserade bland fjolårets semesterbilder osv. Bugnets rosor som jag berättade om i mina senaste inlägg har jag inga, men har förstått att det är ett bra val om man vill ha en härdig ros. Är ingen trädgårdsexpert, men njuter av trädgårdar. Uppvuxen norr om polcirkeln, högt över havet, ovanför odlingsgränsen , dessutom boende i en lägenhet gjorde att jag inte fick med mig så mycket trädgårdskunskaper i bagaget. Fascinationen över denna, så komplett annorlunda flora, när man reste söderut, var förstås stor. Alla dessa träd, fruktträd, blommor, vårblommor, syrener, rosor osv. Hemma fanns det bara rönn och björk. Nu efter många års boende i mellansverige uppskattar man förstås också den skönhet som finns i de täven karga arktiska landskapet. I skyddade lägen bjuder det även stora möjligheter att odla, för den som har rätt färg på fingrarna. För vad Norrbotten har under sommarhalvåret är LJUSET som gör, att när man lyckas, växer det så det knakar. Resultatet blir de mest smakrika,delikata, färgstarka och STORA grönsaker man kan tänka sig.

Om tre månader idag, befinner jag mig tillsammans med en väninna på Chelsea Flower Show 2008 ( vars logga du ser på bilden) i London. En dröm jag haft länge. Samma gäller för min kompis Carina . Man ser ofta reportage från detta event, förmodligen det största i sitt slag, i trädgårdsmagasin och inredningstidningar. Och det var så, drömmen började för mig. RHS, Royal Horticultural Society som arrangerar detta har en fantastisk hemsida med videoclip från tidigare utställningar. Besök där rekommenderas. En annan härlig trädgårdsite är BBC Gardening där kan du prenumerera på nyhetsbrev, designa en virtuell trädgård, trädgårdstips mm.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Ja, ni har det varmt och skönt och varmare ska det tydligen bli.

Så roligt att ni ska till London och förmodligen se det ena vackrare än det andra.
Ha det så himla trevligt!

Ha också en trevlig helg!
Kram Bodil.