tisdag 26 februari 2008

En liten kille väntar på födelsedagsfika




En bild från vårt sommarhus. Här sitter nr 5 och väntar på att dom andra ska sätta sig vid bordet. Det är en dag då födelsedagsfikat blir inomhus eftersom det är lite regnigt ute.Om du klickar på bilden blir den större och du kan samtidigt se vad jag har för koppar, tekoppar, kakfat och duk. Porslinet, glasfatet och UE-faten är inhandlade, billigt, på Tradera. Älskar porslin! Under min mammas gamla sockerkaksform gömmer sig en ljuvlig chokladkaka efter min svärmors recept. Den ska du få receptet på här nedan.

Ingers chokladkaka

2ägg
2 kkp strösocker ( 1kkp= 1,5 dl)
2 kkp vetemjöl
2 tsk bakpulver
150 g smör
3/4 dl vatten
3/4 dl mjölk
2 msk kakaopulver
1 tsk vaniljsocker

1. Vispa ägg och socker pösigt
2. Smält smöret, tillsätt vätskan, kakaon och vaniljsockret i det smälta smöret. Koka upp.
3. Sikta ner vetemjöl och bakpulver i äggsmeten
3. Rör om försiktigt
4. Tillsätt slutligen den kokande smörblandningen. Rör om väl, men försiktigt.
5. Häll ner smeten i en väl smord och bröad sockerkaksform (1,5 l )
6. Grädda i 175 grader ca 40 min. Prova med en sticka. När stickan är torr är kakan klar.
7. Vänta några minuter innan du stjälper upp kakan.

Är man för snabb, är det lätt att den mycket luftiga kakan säckar ihop lite.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Margareta!

Tusen tack för fina ord i min blogg.

Hoppas ni hade en trevlig barnpassningskväll.

Vilket fint porslin och receptet på kakan måste jag ju skriva ner och prova för det låter mums!

Jag tycker dina bilder på dina djur är så himla fina.

Jag läste att du är musiklärarinna.
Jag har precis börjat en musik kurs med Matilda. Det heter Music Together och Matilda tycker det är jätte kul.

Ha en underbar dag med hela din familj.

Kram Bodil ♥

Margareta sa...

Tack Bodil!
Vad roligt att du tycker om bilderna på mina djur. Fotograferar inte så mycket själv, men sonen är jätteduktig, med den rätta blicken för motiven, som ger den speciella känslan i bilden.

Christinas låvebutikk sa...

Heisann! Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg! Så fine katter du har! Selv har jeg 4 stk!! Så koselige dyr! Ha en fin dag!!!