måndag 31 december 2007

Nyårsafton 1970

låg jag på Karolinska och väntade på att vårt första barn skulle födas. Redan kvällen innan gick vattnet och jag fick köras ner till förlossningen ( Var redan inlagd på KK). 26 timmar efteråt föddes hon. 00:48 på årets första dag 1971. Inte först i Stockholm, men först på KS. Jag trodde från början att det var en Oskar, men man kunde inte vara säker så jag hade ett flicknamn också; Johanna. men inte var det ngn Johanna inte. Det blev istället Emma Christina. Brydde mig på den tiden inte så mycket om betydelsen av namn.Men i den frågan har jag ändrat uppfattning. En biblisk sådan dessutom. Det är förresten viktigt i många andra kulturer också. Emma betyder hög, värdig, och är ett passande namn för vår äldsta dotter.
Namnet Emma var på den tiden ett mycket ovanligt namn på på små tjejer. Blandade reaktioner. En del tyckte det var förskräckligt, andra lustigt, andra gulligt och trevligt gammaldags.. Emma hette en av mormors systrar, så min mamma och mina mostrar tyckte nog det var lite trevligt ändå med det gamla släktnamnet. Idag vet vi hur många flickor som heter Emma. Namnet har ju dessutom legat i topp på namnlistan i många år. I slutet av januari, om jag inte minns fel, kommer årets statisik då får vi se om Emma håller ställningarna.

Inga kommentarer: