lördag 19 januari 2008

Fika med Bettan på Parkgatan



där hon bodde med sina föräldrar på 50-60 talet, kunde det bli när vi varit ute och åkt skidor, lekt i snön eller botaniserat bland utklädningskläderna.
Båda våra mammor förvärvsarbetade. Detta redan på 50-talet långt innan dagmammor eller dag- eller fritidshem fanns. Man fick vara hemma själv eller hos nån släkting. Men vi lärde oss använda fantasin, kreativiteten flödade och vi hittade på roliga saker att göra, ensam eller tillsammans med kamrater. Det tror jag var nyttigt. Att inte bli serverad en massa färdiga aktiviteter.
Ett välkommet avbrott i leken bortsett från lunch eller middag kunde vara en fikapaus. Den bestod hemma hos Elisabeth alltid av te.

Karlssons var tedrickare, inte bara till kvällsmackan. Liptons,förstås!


Om jag inte missminner mig, serverat i tekoppar av traditionell engelsk modell.Dessa kommer från Rörstrand och heter Bengali

Till det bjöds Carins saftiga,goda kaneldoftande vetebröd. Enligt min mamma den som bakade det godaste vetebrödet. Ganska likt mormors, som var jättegott. Mycket saftigt. Min mamma likt många andra kvinnor på den tiden bakade vetebröd varje vecka.Sedan förvarades det i en brödburk. Då märktes väl, om brödet var saftigt och gott eller torrt och smaklöst
. Bullar eller.. några skivor av en längd


Hade vi tur fick vi också Carins vaniljkakor, om det fanns kvar i någon kakburk efter nån helg eller födelsedag. Detta var alltså innan frysboxarnas inträde i hemmen.
Drömmar. Alla barns älsklingskaka.
Fluffiga, sockriga, söta, smuliga till mammornas* förtret.
Supergoda!
Bildens drömmar är kokosdrömmar, men med rätt färg, fluffighet och krackelering som drömmar ska ha.

Ibland bjöds det på äggkaka eller sockerkaka som vi säger idag. Något som vi, liksom Ture, Elisabeths pappa var väldigt förtjusta i. En sockerkaka ansågs lite lyxigt eftersom ägg var en förhållandevis dyrbar råvara på den tiden
Nybakad,gul, saftig och fluffig.
Min pappa Fritz bakade ofta sockerkakor på söndagarna. Avkopplande och mycket uppskattad sysselsättning. Han var mycket noggrann och resultatet blev därför mycket gott! Ett favoritrecept var Idealtårta från Rumfords bakbok.


* På den tiden var det tveklöst mammors jobb att städa och tvätta och hålla barnen rena och fina. Och väluppfostrade.









2 kommentarer:

Stigge sa...

Bravo kalasminnen! Pappas chokladkaka med glasyr, det är värt att minnas.
Stigge

Margareta sa...

Ja du Stigge! Kommer du ihåg var receptetfanns? Vet att han gjorde en chokladkaka som fanns i Rumfordhäftet. Negerkaka,( det får man kanske inte kalla den längre) men ingen glasyr tror jag det stod om där. Måste kolla. Måste leta rätt på häftet så kanske jag kunde sätta in det i min blogg.