fredag 21 november 2008

Fredag igen!

Tänk vad tiden går fort. Helg igen. Har man börjat knapra på måndan så är veckan snart slut. Kommer ihåg min pappas kommentar apropå detta att tiden går så fort. Han sa att det var jul och midsommar om vartannat.
Idag förstår jag precis vad han menade.
För det är som tiden och livet accelererar ju äldre man blir.
Som vuxen har man många upplevelser och erfarenheter bakom sig och det är naturligt att ibland titta tillbaka och minnas.
Tänker sällan "det var bättre förr" för på många sätt är allt så mycket lättare och bättre idag. Men, visst har viktiga värden på nåt sätt devalverats. Det märks framförallt på kärleken, medkänslan och omsorgen om varandra.
Såg Debatt igår kväll. Om det som hänt på ett äldreboende i Halmstad.
Så ohyggligt. Och så sorgligt. Men är det inte så, att medkänslan med andra gått förlorad, istället har jag, mig och mitt fått en större plats.
Kan det vara så att det materialistiska, konsumtionssamhället påverkar oss negativt. Också det, att vi glömt var vi kommer ifrån. Vi vet inte vad krig, fattigdom och misär är. Vi har varit så förskonade under så lång tid. Det har istället blivit en ständig jakt på den egna lyckan. Med ett större avstånd till varann som följd.
Allt börjar här och nu hos mig, hos oss själva. Vad har jag gjort eller inte gjort mot dom som finns runt omkring mig. Dags att stanna upp, tänkatefter och mobilisera det goda som trots allt finns där. Inte ta saker för givna eller att det går av sig självt.
En blick, ett ord eller en beröring, att bry sig kan vara startpunkten för nåt nytt fantastiskt i en annan människas liv.
Trevlig helg!

1 kommentar:

Angel.Pearls sa...

Fint o tänkvärt inlägg! Ha en fin helg du me//Kram Eva