onsdag 2 april 2008

Lukta gott, eller......

Inspirerad av Jellons parfyminlägg idag blev jag så intresserad av att göra en historisk tillbakablick bland mina doftminnen
Min mamma använde Chanel nr 5. Tyckte nog inte det var nåt speciellt men den var OK. Värre var det när min moster kom hem från Marseilles i början på 50-talet. och hade köpt en fransk violparfym till min mamma. Den doften äcklade mig rent ut sagt.
På den tiden tyckte jag om doften av milt talkpuder t ex Apple Blossom. Och badsalt med jasmindoft. Ibland lånade jag mosters Làimant från Coty. Ca 11 år gammal fick jag i julklapp en nylanserad parfym jag önskat mig Grés Cabochard.
Den gillade inte mamma, som tyckte den luktade ryssläder. En exklusiv liten glasflakong med slipad glaspropp. Minns den doften än idag. Gillar den fortfarande.Letade på nätet efter den och hittade en fantastisk parfymblogg med lite historik kring doften. Bloggen är på engelska och heter Now smell this.
På denna blogg kan jag läsa att den är den mest kända av huset Gres dofter. Den kom 1959. Och mycket riktigt finns det toner av läder i den.
Madam Gres gjorde för övrigt mycket vackra kläder.

Citat från NST"Cabochard, probably the house's best known perfume, was created by Bernhard Chant and launched in 1959. The notes are bergamot, mandarin, aldehydes, galbanum, ylang ylang, jasmine, rose, clove buds, oakmoss, tobacco, musk, iris, sandalwood, vetiver, leather, castoreum, patchouli and labdanum."

Parfymminne nr 3 är när min resglada moster kom hem med en presentkartong från Carven innehållande 3 olika dofter, Ma griffe ( min favorit ) en blommig chypre-doft, grön och frisk. Och Robe d`un Soir. Den tredje minns jag inte namnet. Karakteristiskt för Carven var de grön-vitrandiga kartongerna
Kommentarer på bloggen talar om att den ursprungliga doften vida öveträffar nyare varianter. ma griffe är nog ändå ett passerat stadium. Ingen doft jag längtar tillbaka till.
När jag fortfarande bodde hemma hände att mamma hyrde ut rum för turister. Vid ett tillfälle bodde en fransyska som hade den ljuvligaste parfym. Och tänk mamma fick en en liten väskspray av den ljuvliga Arpege från Lanvin. En doft som tyvärr inte luktade så gott på mig. Mamma fick ha den i fred.
En annan parfym från min ungdom är Rochas Femme. Den hade jag för övrigt när vi träffades Lasse och jag. 1967. Kartongen hade ett svart spetsmönster. Köpte min första flaska när jag var i London på språkresa. Gissa om jag blev glad när jag såg
Femme på NK härom sistens. Testade men en kände inte igen doften. Svaret fick jag nyss när jag var inne på Now Smell This. Doften har fått
en touch av kummin och det är det första man känner. Synd tycker jag förstås. .
Ungefär när vi gifte oss 1970 fick jag en liten provflaska Lagerfelds Chloe på NK. En underbar doft , som blev en favorit några år men som sen nästan äcklade mig. Plus att den blev supervanlig .Andra dofter som betytt mycket är YSL Paris när den kom. Fick ju byta namn sen. Underbar rosdoft. Ungaros Diva, var en annan favorit. Vinterparfym. Älskade den men lite påträngande. Tröttnade på den också. Andra dofter jag haft; Coco Chanel, Coco Mademoiselle, en lättare variant av Coco Chanel , Estee Lauder Beautiful, Sonya Rykyel, röd, rosa och blå. Dolce Gabbana, den första doften. Röd flaska. Även den mer extrema men helt underbara Angel från Thierry Mugler har varit en favorit. En mycket speciell doft som man älskar eller hatar. Inte så användbar med andra ord. Gucci II en annan favorit. Den skulle jag kunna tänka mig igen. Very Valentino en annan. Skulle kunna rabbla upp den ena doften efter den andra men stannar nog här.

6 kommentarer:

Elisabet sa...

Oj så många doftminnen kul, du har gjort ett annorlunda o roligt inlägg.
Kram tilde

Anonym sa...

Vilket roligt inlägg! Tack för kommentaren på min blogg. Våra gamla stolar från IKEA är målande för hand med pensel i en halvblank vit färg. Ja visst är de tråkiga i den gulaktiga träfärgen.. men tycker de blev riktigt fina när de blev vita : )

Ha en bra dag!
Kram Maria

Jellon sa...

Åh Margareta vilket underbart inlägg om dina fina doftminnen. Vad roligt att mitt blogginlägg drog igång minnenas kavalkad och inspirerarde till detta härligt skrivna plus alla bilder. Mammas doft är också Chanel nr 5. Roligt uttryck med "ryssläder". Femme-doften från när ni träffades 1967, då kom jag till världen :-) Jag har en Femme som provflaska i sommarstugan. Där spar jag en massa små söta parfymflaskor, som jag ställt på ett litet silverfat, och som alla toagästerna får ta av om dem vill :-)

Min eviga följeslagare är Opium. Fick den av min bror när jag gick i gymnasiet. Sedan alternerar jag med Ralph Laurent's Blue (klassiskt blommig, mild), Naomi Campbells (blommig) och Cindy Crawford (kryddig). Är det varma sommardagar använder jag Oscar de la Rentas bodylotion "Activée". Oj vad långt det här blev, men dofter inspirerar som sagt ... :-) Kramar från Jellon

Anonym sa...

Hej min kära Margareta!
Sitter här på natten och hon har blivit fredag även här i USA. Du sover nog fortfarande eller så håller du på att vakna upp.
Därför önskar jag dig en god morgon och en skön dag. Hoppas våren riktigt omfamnar dig idag.
Tack för att du finns och för dina vackra ord som beskriver vad du tycker om min lilla familj. Så rörd jag blev att läsa vad du skriver. Ja, jag har en otroligt omtänksam make och jag är väldigt tacksam för det.Vår nya lilla familjemedlem kommer till oss ikväll så lyckan är stor här nu.
Våra doodles är väldigt olika den svarta är väldigt mycket labraddor och den ljusa är jätte mycket pudel. Men de är båda väldigt mjuka och den blonda är väldigt omtänksam. De leker väldigt fint med katten.Katten sover med dem osv. Jag älskar terrier och har haft en jack russel terrier. Jag har jobbat med terriers bl.a. westies så jag ser fram emot detta.
Jag är himla glad för att du blev glad för utmärkelsen.
Ha nu en skön fredag.
Stora kramar Bodil.

Anonym sa...

Jag skulle ju också skriva att det är roligt det där med parfymer och hur de luktar olika på olka människors. Vad jag kan komma ihåg på min mor så är det Opium.
Jag själv använder och älskar Issy Miayki.
Ha det gott!

Anonym sa...

Hej och tack för titten på min blogg, tittade igenom hela din blogg, blev lite nyfiken när du var från Västerås där jag är född, flyttade därifrån när jag var 20 år, men längtar dit ibland...Ha en skön helg !